Představte si vaše tělo jako motor. Bude správně pracovat, jen když budete tankovat kvalitní palivo. Do dieselového motoru přece taky nenalijete benzin. Navíc není vůbec dobré spoléhat na rezervu! Ale naopak, vždy mít dostatek šťávy.

To znamená jíst během výkonu pravidelně.

A to přestože zrovna nemáte hlad. Zhruba každou hodinu až dvě byste měli něco zakousnout. Hlavně při intenzivnějších aktivitách, jako cyklistika nebo běh,  kdy je pravidelný přísun sacharidů v podstatě nezbytný pro fungování organismu.

Pokud to podceníte, dostanete se na dno nejen fyzicky, ale také psychicky. 

A co přesně byste měli jíst? Někdo funguje na chleba se salámem jiný na tatranku. V pohodě i když ne zdaleka ideální. Trávení tuků v salámu a tatrance vás stojí spoustu energie, která by se mohla raději promítnout ve vašem výkonu. Opačným extrémem jsou energetické gely a tyčinky prapodivného chemického složení. Pokud nejste profi sportovec, jsou zbytečné. Sice dobře stravitelné, ale váš žaludek nebude plesat nadšením. Takže co?

Připravte si vlastní energetickou lahůdku.

Nebude vás to stát více jak 15 minut času a v kuchyni (nebo dokonce i na kempingovém vařiči) si vykouzlíte vyvážený zdroj  energie, který si můžete zabalit na ferratovou túru, skialpový výšlap nebo celodenní bajkování po lesích.

 

Rýžové řezy

Hrnek rýže, osobně používám Basmati, povařte s hrnkem kokosového mléka a třemi hrnky vody. Jakmile se tekutina vyvaří, vmíchejte tři lžíce třtinového cukru a následně přijdete suroviny dle libosti.

Osobně mám vyzkoušené čerstvé, na půl kolečka nakrájené, banány s nasekanou hořkou čokoládou. Nebo lžičku skořice s čerstvými nebo sušenými jablíčky. Zkusit můžete třeba i meruňky. A pokud se vám surovin nedostává, stačí i samotná skořice.

Možná vás trochu zaskočilo to kokosové mléko. V obchodech je neúměrně drahé a přitom je jeho domácí příprava snadná. Nasypte hrnek sušeného strouhaného kokosu do mixéru, zalijte čtyřmi hrnky vody a zhruba minutu mixujte. Vzniklé kokosové mléko můžete uchovávat i v lednici. A pokud vám vadí kousíčky kokosu, přeceďte tekutinu přes plátýnko.

Vzniklou hmotu pak dejte do krabičky vyložené strečovou folií a uložte alespon na 3 - 4 hodiny do lednice. Řezy vám ztuhnou a můžete si je nakrájet a zabalit sobě i rodině na túru. V batohu jako když je najdete.

A v čem jsou rýžové řezy tak skvělé?

Především se jedná o energeticky vyvážený mix pomalých a středně rychlých sacharidů, které dodají vašemu tělu potřebnou šťávu a přesto vám zbytečně nerozkolísají glykemickou křivku. Jednoduše zůstanete delší dobu sytí, nebudete mít hlad a budete mít z čeho čerpat energii pro váš výkon. 

 

Přeji hodně energie pro vaše zážitky,

 

Honza Navrátil