První zastávka na dálnici po týdnu v Dolomitech a hned taková facka. Horko! Dusno! Pomoc! Honem zpátky do klimatizovaného auta. Jak nám v tom chládku na horách bylo dobře.

Letní horka z nás doslova vysávají život. A když už jsme pořádně zapečení, přijde bouřka a postaví před nás další letní parádu. Pěkně si s námi ta příroda hraje, co říkáte?

Zde máte pět tipů plus jeden bonus, jak přelstít tropické letní dny.

 

1. Hydratujte organismus

Kdo nepije, hrozí mu úpal. A kdo pije hodně, může ho dostat taky! Co je to za hloupost? Nejčastější radou je pít čistou pramenitou vodu na úkor nevhodných sladkých nápojů a limonád, které zvyšují pocit žízně. Když ale vody vypijete velké množství, začne vás v žaludku nepříjemně tížit a už ji nemůžete ani vidět. Pro dobrý pocit především doporučuji kombinovat obojí. Mix slazeného nápoje a vody vaše tělo stráví určitě mnohem lépe.

Vhodné je vyhnout se pití přechlazených nápojů, které zůstávají v trávicí soustavě déle a k hydrataci organismu dochází později. Navíc matou naše tělo falešným signálem, že je venku zima a omezují tak tvorbu potu. V důsledku může vzniknout právě ten úpal.

Když už toužíte po něčem opravdu ledovém, tak si láhev s vychlazeným nápojem, který jste si právě vytáhli ze zadních polic mrazícího boxu, přiložte na zátylek. Tím se celkově příjemně ochladíte a vyhnete se oněm potížím s termoregulací.

 

2. Nespoléhejte na studánky

Pití si vezměte do hor nebo na trénink vždy dostatek. A k tomu ještě něco navíc! I já už jsem se nejednou spálil s domněnkou, že v horkém létě budou prameny tryskat osvěžující vodou a konečně tam svlažím své rozpálené hrdlo. Představa pěkná, leč bohužel většinou mylná. Studánky, které na jaře napájí tání sněhu, v létě vysychají a v lepším případě vás přivítá jen tenký pramínek. Nespoléhejte na ně.

A taky jestli na nějaký pramen vůbec narazíte. Ve vápencových pohořích počítejte s tím, že voda se na povrchu ani v hornině neudrží a po každém dešti okamžitě zmizí z povrchu zemského hluboko do nitra Země. Typicky v Julských Alpách nebývá v letních měsících pitná voda ani na horských chatách, které většinou disponují vydatnými prameny. Ale vápenec je holt vápenec. Takže nakonec ještě rádi vezmeme za vděk balenou vodu za 4 Eura litr.

 

3. Jezte jako jižani

V horku většinou na jídlo ani nemáme pomyšlení. Přesto, když sportujeme a hýbeme se, měli bychom jíst pravidelně a kvalitně. Inspirací nám mohou být středomořské národy. Znamená to, že jíst byste měli více malých porcí, rozdělených do celého dne. Ideální jsou lehká jídla s převahou cukrů, jež zatěžují krevní oběh mnohem méně, než tuky a bílkoviny.

Připravujte si tedy saláty z čerstvého ovoce a zeleniny, různé druhy sýrů nebo třeba ryby. A nebojte se vyzkoušet i netradiční suroviny. Třeba chia semínka! V minulosti patřila semínka chia k hlavním potravinám bájných Aztéků, kteří díky jejich účinku dokázali překonat drsné podmínky a obstát během válečných výprav. Semínka chia mají totiž ohromné hydrofilní vlastnosti. Dokáží navázat tolik vody, že svůj objem zvětší až 12x. Díky tomu je lidké tělo zevnitř skvěle hydratováno, což má příznivý vliv na jakoukoliv fyzickou zátěž.

 

4. Vydejte se za sněhem

Vyválet se tak v létě ve sněhu... Sen nebo realita? Využijte letní provoz lanovek v Alpách a naplánujte si túru vysoko do hor. O zábavu na sněhu máte postaráno! Už od dvou a půl tisíc metrů narazíte v Alpách na zbytky sněhových polí, které i z dospělého člověka v ten moment udělají nadšené dítě dovádějící v osvěžující bílé hmotě :-)

Ti zkušenější z vás mohou vyrazit třeba na ledovcovou túru. Úplně nejblíž naší republice je masív Dachsteinu, trvale obklopený ledovcem. Do 2.600 metrů vás vyveze gondola lanovky, odkud s ostatními turisty můžete vyrazit na krátkou procházku bezpečnou frézovanou cestou k chatě Seethalerhütte. Se správným vybavením, jako jsou mačky a cepín, a dovednostmi postupu v lanovém družstvu pak lze zdolat i samotný vrchol Dachsteinu!

 

5. Pozor na bouřky

O bouřkách toho už bylo napsáno mnoho. Jako i v mém nedávném článku Blíží se bouřka. Přestože patří bouřky k největšímu nebezpečí letních hor, stále bývají podceňovány. A čerstvá zkušenost z Dolomit mě přesvědčila se k tomuto tématu i zde lehce vrátit.

Když jsme se minulý týden vraceli z Passo Auronzo, tak tak, že jsme stihli nastoupit do auta. Pak se strhl pořádný slejvák, doprovázený kroupami a silným větrem. Ve třech tisících na Monte Cristalu dokonce sněžilo a proudy nespoutané vody se valily po sjezdovce společně s masou kamení a bahna. To nám také zatarasilo silnici o tisíc metrů níže. My už jsme jen z bepečné vzdálenosti pozorovali, co hory dokážou. Ale nepřál bych si být v kůži těch dvou, kteří v tu chvíli ještě byli na kopci mezi proudy valící se vody, která jim unášela půdu pod nohama. Naštěstí to dobře dopadlo. Pro tentokrát!

Je pravidlem, že bouřky z horka přicházejí většinou v odpoledních hodinách, mezi 15. a 20. hodinou. Sluneční svit a ohřívání vzduchové hmoty během dne způsobují vývoj věžovitých bouřkových mraků typu cumulonimbus. V tu dobu, kdy se vám vysoké a zlovětsné cumulonimby objeví nad hlavou, už vůbec byste se neměli potulovat v terénu. Minimálně ne v takovém, kde by vám hrozilo nebezpečí. 

 

A BONUS NA ZÁVĚR: Namažte si lýtka

"Tak že se mám namazat krémem je mi snad jasné, ne? Ano, víme, jaké je slunko sviňa... Ale napadlo by vás, že když celý den na ferratě polezete čelem ke skále, tak nejvíce jsou ke spálení, kromě odhaleného krku, náchylná vaše lýtka? Podle zarudlých nohou ferratistů soudím, že mnoho jich takto nepřemýšlelo :-)

 

Přeji krásné letní dny,

 

Honza Navrátil

Váš průvodce za zážitky