Prázdniny v plném proudu, určitě se chystáte trávit spoustu času venku a taky hodně sportovat. Abyste se ale po snídani necítili jako koule, ale naopak svěží a plní energie mohli rovnou vyrazit za zážitky, je potřeba organismus řádně nastartovat vhodným jídlem.

 

Tím je kaše!

Mnohým z vás teď, stejně jako mě, nabíhají vzpomínky na dětství. Na ovesnou kaši nevábné barvy, zápachu i chuti. Blééé... stačil mi jenom pohled a chtělo se mi zvracet. Zbavil jsem se ale dětské fobie, zařadil jsem kaše na všechny způsoby do svého jídelníčku a věřte nebo ne, je to úplně něco jiného!

Představte si voňavou ovesnou kaši, ochucenou skořicí, muškátovým oříškem nebo novým kořením, posypanou oříšky a ozdobenou čerstvým ovocem. Už to vypadá lépe ne?

Taková ovesná, nebo i pohanková či jáhlová kaše skvělý startér organismu, který si svou porci energie vyžaduje už půl hodiny až hodinu po probuzení. Když mu místo těžkého pečiva, šunky a sýru dodáte vyváženou porci sacharidů, především těch s nízkým glykemickým indexem, budete se cítit nasycení, přesto ne přecpaní a ještě k tomu plni energie.

 

Snídaně je základ

Argument, že v ranním shonu je příprava kaše příliš pracná hoďte za hlavu společně s dětskými vzpomínkami. Než se vám uvaří voda na čaj, nasypte do vody v hrnci koření a semínka, nechte povařit a přisypte vločky. Na závěr ozdobte čerstvým ovocem, oříšky, čokoládou a "voila!", kaše je hotová. Stačilo 5 minut, ze kterých váš organismus bude těžit po minimálně další 3 hodiny.

Obiloviny jako pohanka, oves nebo jáhly navíc obsahují spoustu vlákniny. A právě rozpustná vláknina díky rosolovité konzistenci a schopnosti zadržovat vodu, změkčuje trávicí trakt. Zjednodušeně řečeno, prostě podporuje správné trávení. 

 

A jdeme vařit

Při přípravě kaše se nebojte experimentovat s chutěmi a ingrediencemi. Zapojte fantazii a na talíři vykouzlíte opravdovou pohádku. Zde jsou dva základní recepety, dle kterých se můžete inspirovat.

 

Ovesná kaše s borůvkami a semínky chia

Má oblíbená kaše, která díky chia semínkům získá příjemnou pudingovou konzistenci. Borůvky můžete nahradit také malinami, ostružinami nebo jahodami.

Ve čtvrt litru vody svařte špetku skořice, muškátového oříšku, lžíci slunečnicových semínek a lžíci chia semínek. Přisypte ovesné vločky, neustále míchejte a znovu nechte projít varem, dokud kaše nezhoustne. Lehce přisolte a ozdobte čerstvým ovocem a agáve sirupem.

 

Ovesná kaše s blumami a mandlemi

Svěží letní kaše s jednou speciální ingrediencí - bobulky goji!

Ve čtvrt litru vody svařte bobulky goji, půl lžičky skořice, špetku mletého nového koření a lžící sekaných mandlí. Poté opět přisypte ovesné vločky a za stálého míchání vařte, dokud kaše nezhoustne. Kaši přisolte, ozdobte nakrájenými blumami, další lžící sekaných mandlí a agáve sirupem.

 

Proč dochucovat agáve sirupem?

Sirup z tropické rostliny Agáve používali ke slazení nápojů a jídel už indiáni. Na rozdíl od medu nebo cukru má agáve sirup nízký glykemický index a nezvyšuje tak rychle hladinu sacharidů v krvi. Navíc se rozpouští ve studené vodě, je dvojnásobně sladší než med, velmi dobře se tráví a podporuje metabolické funkce. Zkuste ho a už nebudete sladit ničím jiným!


 

Tak hned zítra ráno koukněte do spíže, co ukrývá za suroviny, nasypte je s vločkami do hrnce a s trochou fantazie vytvoříte na pohled krásnou, chutnou a energeticky bohatou snídani.

 

Dobrou chuť,

 

Honza Navrátil

Váš průvodce za zážitky